BLOOM your message wint MVO-Trofee 2024
Trouw blijven aan je idealen loont. Zo bleek op 17 oktober bij de verkiezing voor de MVO-Trofee 2024. Een publieksjury verkoos BLOOM your message tot winnaar. Dit innovatieve en duurzame bedrijf ontwikkelt producten die bijdragen aan de biodiversiteit. Iedere wenskaart, uitnodiging of flyer kan in de aarde worden geplant. “Door te kiezen voor onze idealen, bereiken we een gestage groei”, zegt Sun van Dijk. “We kunnen op alle punten impact maken en een leuke boterham verdienen.” Samen met Sjoerd van Dijk en Querien Velter richtte zij het bedrijf elf jaar geleden op. Tijdens het najaarsevent van het Sociaal Economisch Netwerk MVS bij Nolet Distillery in Schiedam, namen de drie gezamenlijk de prijs in ontvangst.
Het was de zevende keer dat de MVO-Trofee werd uitgereikt. Dit jaar werden er twintig organisaties voorgedragen, waaruit een vakjury drie finalisten koos. Het juryrapport is hier te lezen: Juryrapport MVO-trofee 2024 def BLOOM your message nam het op tegen horecagroothandel Bidfood en familiebedrijf Maasland Schoonmaakdiensten. Volgens Anouschka Biekman, wethouder sociale zaken van Schiedam en juryvoorzitter, deden er ook dit keer veel bedrijven mee die sociale impact maken. “Dat zorgde best voor wat discussie om tot de drie finalisten te komen. Wij zijn heel trots op deze bedrijven die ieder op hun eigen manier het verschil maken. Op Bidfood, dat veel mensen met ‘onbenut arbeidspotentieel’ in dienst heeft. Op BLOOM your message, dat dicht bij zichzelf blijft door zich steeds af te vragen ‘past dit bij wie wij zijn?’ En op Maasland Schoonmaakdiensten, dat medewerkers meteen in vaste dienst neemt. Daarmee geeft het aan vertrouwen te hebben in de mens.”
Toffe bekroning
De drie oprichters van BLOOM your message zijn ‘bijna sprakeloos’. “Wij laten zien dat wij als klein commercieel bedrijf grote impact kunnen maken”, zegt Sjoerd van Dijk. “Ons hele bedrijf is opgebouwd rondom een sociaal product. Voor ons is het winnen van de prijs heel belangrijk, omdat het een moment van aandacht is.” De drie hebben een duidelijke visie op kwaliteit en op hoe hun bedrijf ingericht is. “Wij zijn eigenwijs en doen geen concessies”, legt Sun van Dijk uit. “Dus voor ons geen subsidiedeals of sponsorgelden. Bij de meeste bedrijven is het eindproduct leidend. Wij richten ons bedrijf in rondom de mensen die onze producten maken. De productie is uitbesteed aan organisaties die werk bieden aan mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt. Bij onze productontwikkeling zijn de capaciteiten en mogelijkheden van die mensen leidend. Door het proces zo in te richten, krijgen wij eindproducten van hoogwaardige kwaliteit. Met impact op de mensen en de biodiversiteit.” Querien Velter ziet de MVO-trofee als een ‘toffe bekroning’. “Voor ons is het heel normaal om op deze manier te ondernemen. Door de prijs realiseer ik mij ineens dat het uitzonderlijk is. De prijs beloont ons ervoor dat wij trouw blijven aan onze idealen.”
Toekomst vol verandering
De prijsuitreiking maakte deel uit van een complete avond en middag, waar het draaide om impact, verbinding en de toekomst. Gastheer Bob Nolet verwelkomde ’s middags al een groep geïnteresseerden voor een rondleiding door Nolet Distillery. Een ware belevenis met een bezoek aan de molen, de distilleerderij en bottelarij, het museum en een wandeling door de 85 meter lange tunnel onder de Schiedamse Buitenhaven. Om vijf uur startte het avondprogramma met diner voor 140 kopstukken uit het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs en maatschappelijk veld.
Keynote speaker Marjolein ten Hoonte, arbeidsmarktdeskundige bij Randstad, schetste een beeld van een toekomst vol verandering. “Er gebeurt zoveel. Geografisch en technologisch. De wereld internationaliseert en globaliseert. We staan met elkaar voor een duurzaamheidsvraagstuk. Voor organisaties is het belangrijk om zich steeds aan te passen aan de wereld om hen heen. Hoe ontwikkelt de wereld zich en hoe kunnen we hier op een maatschappelijk verantwoorde manier op inspelen? Tachtig procent van wat we leren, leren we op het werk. Als je niet werkt, is het heel moeilijk om toegang tot werk te krijgen.” Ze pleit ervoor dat iedereen mee kan doen. Bijvoorbeeld door mensen als opstap een basisbaan te bieden. Door een ontslagvrije samenleving of ‘open hiring’. “Maak gebruik van de skills die er zijn en laat mensen op een andere manier deelnemen aan de samenleving.” Ze daagt de aanwezigen uit om na te denken over de vraag ‘wie sluiten we nu buiten en kunnen we insluiten? “De krappe arbeidsmarkt helpt om een emanciperende beweging te maken. Het gaat om vrijmoedigheid. Vraag je eens af in hoeverre je zelf een maatschappelijk verantwoord mens bent.”
Aan het einde van de avond gaf spoken word-artiest Tyler Koudijzer een pakkende samenvatting van de avond. Een avond waarop verder is gekeken dan cijfers, missies en doelen. Waarop iedereen zonder alcoholische drank, net als de directeur van Nolet ‘de Bob’ is. “Hoe kunnen we woorden geven aan MVO? Het zit in de kleine dingen. Het gaat over het verlagen van drempels, het slaan van bruggen en toegang tot de arbeidsmarkt. Het gaat over hoe we naast winst, winst kunnen behalen.”
Over Bidfood, BLOOM Your Message & Maasland Schoonmaakdiensten
Bidfood – Kippevel
Horecagroothandel Bidfood is de grootste online marktplaats voor foodprofessionals. De organisatie telt 17 vestigingen door heel Nederland, waaronder een in Schiedam. In Schiedam werken 400 mensen, waarvan 25 met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als pilot is er een afdeling opgezet die helemaal gericht is op deze doelgroep. Het bedrijf heeft drie teamleiders in dienst die gekwalificeerd zijn als jobcoach. Zij volgden een opleiding tot HARRIE. HARRIE is de personificatie van de ideale collega-werknemer, die begeleiding op de werkvloer geeft aan werknemers met een extra ondersteuningsbehoefte. HARRIE staat voor: Hulpvaardig; Alert; Realistisch; Rustig; Instruerend en Eerlijk. Bidfood heeft het doel om bij iedere nieuwe medewerker een contract voor onbepaalde tijd in het vooruitzicht te stellen. Het concept dat in Schiedam ontwikkeld is, wordt nu ook in de nieuwe vestiging in Poeldijk geïmplementeerd. De jury spreekt van een mooie kandidaat en een kanshebber:
“Er werken relatief veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dat is een bewuste keuze en niet zomaar iets voor ‘erbij’. Bidfood is actief op veel SDG-thema’s. Het bedrijf doet veel aan inclusief ondernemen en heeft daarbij een sluitende businesscase. Daarmee is het een voorbeeld voor anderen. Het bewijst dat je hart en zakelijk kunt combineren. Wij zijn onder de indruk.” Dat maakte Bidfood een finalist.
Bloom your message – Meer mensen doen mee dankzij een schitterend product
Dit innovatieve en duurzame bedrijf ontwikkelt producten die bijdragen aan de biodiversiteit. Het is dé maker van bloeikaarten. Iedere wenskaart, uitnodiging of flyer kan in de aarde worden geplant. Met voldoende water en liefde groeien er vrolijke plantjes en bloemen uit het drukwerk. Ongeveer 600 winkels in Europa verkopen inmiddels producten van Bloom your message. De productie wordt maximaal uitbesteed aan organisaties die werk bieden aan mensen met een lange afstand tot werk. Bloom zet zich graag in om andere ondernemers te inspireren hoe ze op een verantwoorde manier kunt ondernemen.
“Een leuk, innovatief initiatief en een charmant bedrijf”, vindt de jury. “Over deze innovatie is nagedacht. Bloom your message is een goede kandidaat voor de finale. Vooral door de waarde van het product en de gestage groei van het bedrijf. Het is een compleet verhaal.”
Maasland Schoonmaakdiensten – Een contract voor iedereen
Sinds 1992 staat Schoonmaakbedrijf Maasland garant voor een frisse werkplek. Dit familiebedrijf prijst zich gelukkig met een vaste ploeg enthousiaste, nette en betrouwbare medewerkers. Zij zorgen ervoor dat kantoren en bedrijfspanden grondig worden schoongemaakt. Dat dit een familiebedrijf is, maakt veel los bij de jury. De juryleden zien de waarde van familiebedrijven:
“Familiebedrijven doorleven hun missie en leveren consistente bijdragen in de maatschappij. Dat herkennen we ook bij deze onderneming. Er is duidelijk veel tijd en aandacht gestoken in de inschrijving. Op het gebied van duurzaamheid zijn er stappen gezet, en in de volle breedte van de SDG’s zijn er ontwikkelingen en ambities. Door de aard van de dienstverlening van dit bedrijf, kan het op heel veel thema’s een verschil maken. Dit is een onderscheidend schoonmaakbedrijf. Het is speciaal dat iedere nieuwe medewerker direct in vaste dienst komt zonder tussenkomst van een payrollconstructie of uitzendbureau. Dat schenkt vertrouwen. Veel schoonmaakbedrijven kunnen hier een voorbeeld aan nemen. Wat ons betreft is dit een toonaangevend schoonmaakbedrijf.”
Prijzenpakket MVO-trofee 2024
• Free publicity van het SEN-MVS
• Zitting in de jury van 2025
• Een SDG blokken promotiepakket
• Een dag gratis vergaderruimte bij De Polderij (excl. Kosten voor koffie, thee of breinkost)
• Eén jaar gratis lidmaatschap van Green Business Club Waterweg
• Een adviesgesprek met Social Finance NL, over mogelijkheden van financieren van een inclusieve businesscase
• Een workshop binnen uw bedrijf over diversiteit van Schiedams Lef (Het Geboortespel)
• En natuurlijk: De fraaie trofee en de eeuwige roem
Jury MVO-Trofee 2024

Anoushka Biekman
Wethouder Sociale Zaken Schiedam (Voorzitter)

Wouter van Heiningen
De Bibliotheek De Plataan (winnaar MVO-Trofee 2023)

Joop Ham
Lely (Ondernemers en SEN-MVS)

John Massaar
Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. (Maatschappelijke partners)

John Geerlings
Green Business Club Waterweg (Planet)

Nicole van der Wekken
Stroomopwaarts (People)

Alphons de Koning
ABN AMRO (Profit)