Nieuwsberichten

BLOZO: “MVO kost geen moeite”

Persbericht – Blozo wint MVO-trofee 2019

Persbericht – Start inschrijving verkiezing MVO Trofee 2019

Nieuwsbericht – We hebben het bedrijfsleven hard nodig!

Nieuwsbericht – Kunnen we meer betekenen?

Persbericht – Voscon wint MVO-trofee 2018

Persbericht – Genomineerden MVO-trofee 2018 bekend

Persbericht – Inzendingen MVO-ondernemer 2018 bekend

BLOZO: MVO kost geen moeite

Dat metaalwarenfabriek Blozo de MVO-trofee 2019 zou winnen, had directeur-eigenaar Maurice Blonk nooit verwacht. “Het was al een grote verrassing dat ons familiebedrijf tot de drie finalisten behoorde. De verkiezing was best spannend. In de zaal zaten meer dan honderd mensen die allemaal hun stem uitbrachten. Dat de meerderheid op ons stemde vind ik heel gaaf.”

“Wij hebben geen MVO-beleid”, legt Blonk uit. “Wij willen positief van invloed zijn op onze omgeving. Het begint bij onze medewerkers. Als zij blij zijn, stralen zij dat weer uit naar hun familie en vrienden en naar onze klanten. Het kost ons geen enkele moeite om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. Van bezoekers van de MVO-verkiezing hoorden we dat ze ons verhaal zo mooi en eerlijk vinden.”

Anders werken

Bij Blozo in Vlaardingen werken 34 mensen, waaronder twee van Stroomopwaarts en twee van een ander participatiebedrijf. Verder lopen er negen stagiaires en drie BBL-leerlingen rond. Sinds dit jaar is Blozo een erkend leerbedrijf voor applicatie- en mediaontwikkelaar. Ook daarvoor wordt er een stagiair begeleid. “Binnen Blozo houden we ons voornamelijk bezig met plaatwerk en licht constructiewerk”, vertelt Blonk. “We maken bijvoorbeeld onderdelen voor melkrobots en transportsystemen in de tuinbouw. De afgelopen jaren maakte ons bedrijf een omslag door. We vroegen ons af hoe we ons werk slimmer en leuker konden organiseren en tegelijkertijd de prestaties voor onze klanten konden verbeteren. De sleutel lag bij onszelf. Pas als wij elkaar helpen met het ontdekken, ontwikkelen en delen van ons talent, kunnen we het verschil maken met machines en systemen.”

Het verschil maken

Voorheen werd er binnen Blozo vooral heel hard gewerkt. Het werk stapelde zich op, zonder dat er een eind aan kwam. Toch viel de winst tegen. De medewerkers hadden ieder hun eigen specialisme en de verschillende onderdelen binnen het bedrijf werkten niet goed samen. “We moesten op de rem trappen om ruimte te maken”, legt Blonk uit. “Nu plannen we nog maar 80 procent van onze tijd vol en zetten we onze medewerkers flexibel in. We maken de vergelijking met een voetbalteam. Op het veld wordt de wedstrijd gespeeld. Het publiek bestaat uit onze stakeholders, zoals klanten, leveranciers, familie en vrienden. We kunnen alleen winnen als alle spelers zich veilig voelen en er oog is voor ieders talenten. Dan zijn gewone mensen tot buitengewone prestaties in staat. We staan gezamenlijk voor de uitdaging om onze klanten goed te bedienen. De sleutel voor succes is dat onze medewerkers voelen dat ze invloed hebben en het verschil kunnen maken.”