Nieuwsbericht – We hebben het bedrijfsleven hard nodig!

“Wij doen goed voorwerk, zodat er minder jongeren hoeven aan te kloppen bij Stroomopwaarts”, zegt Martha Hendrix, projectleider JINC Schiedam & Vlaardingen. “Om jongeren uit de wijken met een sociaaleconomische achterstand beter voor te bereiden op hun schoolkeuze, organiseren we onder andere Bliksemstages en Sollicitatietrainingen.” Tijdens de bijeenkomst ‘Lef loont!’ op 18 april jl. was er speciale aandacht voor JINC.

JINC heeft acht verschillende projecten voor kinderen van acht tot zestien jaar, die samen een leerlijn vormen. Deze projecten zijn bedoeld om jongeren beter voor te bereiden op de arbeidsmarkt, zodat er later minder uitval is. Daar heeft JINC het bedrijfsleven hard bij nodig.

Bliksemstages

“In groep 5/6 starten we met taalprojecten”, legt Martha uit. “Voor de oudere kinderen zijn er projecten om hen te helpen bij hun schoolkeuze. Sinds twee jaar zitten we in Schiedam en sinds een jaar ook in Vlaardingen. In beide steden organiseren we Sollicitatietrainingen en Bliksemstages. Bij de Sollicitatietrainingen leren jongeren van professionals hoe ze goed voor de dag komen tijdens een sollicitatiegesprek. Ze oefenen met rollenspellen. Tijdens de Bliksemstages lopen leerlingen een dagdeel mee in een bedrijf. Ze zien wat het werk inhoudt en steken de handen uit de mouwen. Zo komen zij in contact met beroepen met veel baanperspectief waar ze misschien nooit aan gedacht hebben.”

Theater

De bijeenkomst ‘Lef loont!’ van het Sociaal Economisch Netwerk MVS was voor JINC een uitgelezen kans om contacten te leggen met bedrijven in de regio. “Aan het einde werden we voorgesteld aan het publiek”, vertelt Martha. “Dat maakte het voor ons gemakkelijker om mensen aan te spreken. Bijvoorbeeld iemand van MKB-Nederland, de RET en diverse medewerkers van Stroomopwaarts. We legden contact met iemand van (marketing)bureau Keytoe, die nog een keer verder wil praten over de mogelijkheden voor een Bliksemstage. Ook spraken we de directeur van Theater Koningshof in Maassluis. Hij gaf aan positief te staan tegenover een Bliksemstage, waarbij jongeren onder meer kennis kunnen maken met onder andere de techniekafdeling. Wij werken in Rotterdam ook al samen met theaters. De Doelen is bijvoorbeeld een partner van JINC. Naast stagebedrijven en trainers, zijn we continu op zoek naar bedrijven die ons financieel willen steunen.”

“Het was leuk om al die bevlogen mensen te ontmoeten en te zien hoe de verschillende initiatieven elkaar raken”, vindt Martha. “Ik voelde de energie en de wil om samen met lef te verbeteren.”