MVO Trofee 2021

De MVO-trofee wordt populairder. Voor de verkiezing van de MVO-trofee 2021 zijn in totaal negentien organisaties uit de regio voorgedragen. Daarvan gaven er zeven aan graag mee te willen doen. Er zijn drie beoogde finalisten. Opvallend is dat naast inclusieve organisaties juist ook organisaties deelnemen waarbij duurzaamheid een prioriteit is. Alle deelnemers zetten zich op hun eigen wijze in voor hun omgeving. Zij tonen verantwoordelijkheidsgevoel en lef en durven het verschil te maken. Daarmee dienen zij als voorbeeld voor anderen. In het juryrapport staat een toelichting per deelnemer. 

Steeds meer kandidaten worden voorgedragen, al neemt niet iedereen uiteindelijk deel aan de verkiezing. Voorgedragen organisaties van buiten de regio mogen volgens de voorwaarden niet deelnemen. Daarnaast zijn er nog steeds organisaties die vanuit bescheidenheid voor de eer bedanken. Vaak onder het motto ‘misschien volgend jaar’. En tot slot zijn er organisaties die door de turbulentie rondom COVID-19 te druk zijn met andere prioriteiten. Gelukkig blijven er ondanks dat een aantal mooie organisaties over, die met elkaar de competitie aangaan.

HOTSPOT HUTSPOT

Winnaar MVO trofee 2021

Niemand in Rotterdam en Schiedam hoeft volgens Hotspot Hutspot zonder lekker, warm, gezond eten te zitten. Deze organisatie gebruikt voedsel dat anders weggegooid zou worden. Het wordt bereid en bezorgd door vrijwilligers met een afstand tot de arbeidsmarkt. De deelname van Hotspot Hutspot doet de juryleden het hoofd duizelen:

“Is het nu een private onderneming? Is het een welzijnsorganisatie? Hotspot Hutspot biedt dagbesteding en maatschappelijke participatie voor inwoners die ver van werk en deelname aan de maatschappij staan. De organisatie zorgt verder voor een warme maaltijd voor allerlei mensen en gezinnen voor wie dat niet elke avond vanzelfsprekend is. Tijdens het rondbrengen van die maaltijden is er oor en aandacht voor mensen die niet altijd gezien worden. Tegelijkertijd is Hotspot Hutspot een horecagelegenheid waar iedereen gewoon kan genieten van een drankje of een lunch. We zijn direct benieuwd of deze organisatie ook voor bedrijven en partijen de catering verzorgt. Als we kijken naar de ‘P’ van ‘Planet’ dan is het goed dat er veel met restproducten gewerkt wordt om voedselverspilling tegen te gaan. Het bezorgen van de maaltijden gebeurt bovendien vaak met bakfietsen. De aanpak van deze organisatie getuigt van een sterke ketengedachte. Geen gelegenheid om goed te doen, blijft daarbij onbenut. Wij zijn heel benieuwd naar het businessmodel. Kan dit allemaal dankzij de betalende klanten in de lunchroom of is het verdienmodel breder?”

RIJNMOND BOUW

Finalist MVO Trofee 2021

Rijnmond-Bouw is een opleidingsbedrijf voor iedereen die in de bouw wil werken. De achtergrond van de kandidaten is niet doorslaggevend. Rijnmond-Bouw leidt vmbo’ers op, maar ook langdurig werkzoekende jongeren met of zonder diploma en mensen met een lichte afstand tot de arbeidsmarkt. Na afloop zijn zij in staat om betaald aan de slag te gaan bij een bouwbedrijf. De jury zegt over Rijnmond-Bouw:

“Dit is een private organisatie, geen school. Hoewel de inschrijving wat mager is, spreken de feiten wel tot de verbeelding. Met een smalle staf wordt een veelvoud aan kandidaten geschoold, getraind en aan werk geholpen. Daarbij is de organisatie vooraf niet zo kritisch op de mogelijkheden van de kandidaat. Rijnmond Bouw blijkt heel effectief voor kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast ondersteunt deze organisatie ondernemers die niet zelfstandig hun SROI-verplichting kunnen invullen. Rijnmond-Bouw is dus dienstverlenend in beide richtingen. Met als resultaat meer mensen met een baan, een zelfstandig inkomen en een kansrijke toekomst. Wij zijn heel benieuwd wat Rijnmond-Bouw naast scholing en het vinden van een baan verder doet voor het welzijn van de kandidaat. Wordt er bijvoorbeeld ingezet op schuldenpreventie, taalontwikkeling of gezondheid?”

BIDFOOD

Finalist MVO Trofee 2021

Bidfood profileert zich als dé horecagroothandel voor professionals. Horecaprofessionals kunnen hier altijd makkelijk en snel online bestellen, met 100 procent leveringsgarantie. Het assortiment bestaat uit meer dan 50.000 producten. Deze nationale speler heeft een vestiging in Schiedam. De jury zegt over Bidfood:

“De stoere pilot die Bidfood in Schiedam ontwikkelde, spreekt tot de verbeelding van velen. Op deze locatie zijn zestien medewerkers met een arbeidsbeperking aan het werk. De ambitie is om dat aantal in drie jaar tijd te verdubbelen. Bidfood heeft er vertrouwen in dat dit gaat lukken. Per vijf medewerkers met een arbeidsbeperking is er namelijk een begeleider van Bidfood die opgeleid is tot jobcoach. Dit is een toonaangevende aanpak. Wel vragen we ons af wat de ambities zijn op het gebied van de planeet. Lukt het Bidfood daar ook om toonaangevend te zijn? Heel charmant is dat de organisatie sporten en ook fietsen naar het werk nadrukkelijk stimuleert. Daarnaast is het prijzenswaardig dat deze nationale partij ruimte in het assortiment maakt om kleine lokale leveranciers (zoals een kaasboerderij) hun producten te laten aanbieden. Samengevat is deze aanmelding heel stoer en ambitieus op ‘People’ maar minder innovatief op ‘Planet’.”

BLOOM YOUR MESSAGE

Met plantbare producten wil BLOOM your message de wereld een beetje mooier maken. Deze organisatie ontwikkelt en verkoopt wenskaarten confetti, notitieblokken, bloeipotloden, flyers en briefpapier met zaden. Het bloeipapier is handgeschept en gemaakt van gerecycled materiaal. Door het drukwerk in de aarde te leggen en goed te verzorgen, komen er vrolijke bloemen, groenten en kruiden op. Omdat één van de eigenaren van dit bedrijf een raadslid is bij de gemeente Schiedam, onthield de juryvoorzitter zich van commentaar. De jury zegt over dit initiatief:

“Wij waarderen het dat BLOOM your message gadgets met deels gerecyclede materialen ontwikkelt, die bovendien een bijdrage leveren aan de natuur. Dit initiatief wekt direct onze nieuwsgierigheid. Hoe is het mogelijk om papier te maken zonder dat de zaadjes ontkiemen. Het maken van papier is tenslotte een nat proces. Bij de ambities en de impact plaatsen we nog wel wat vraagtekens. In hoeverre is dit ludieke initiatief schaalbaar? Komt de organisatie wel van een startup naar een scale up? En wordt daarmee wel voldoende ‘Profit’ behaald om een duurzame bedrijfsvoering te kunnen realiseren? Onze aanbeveling is om te onderzoeken wat er binnen de keten nog meer aan duurzaamheid kan worden gedaan. Prijzenswaardig is wel dat er binnen zo’n kleine staf toch ruimte is gemaakt voor een detacheringskracht met een arbeidsbeperking en dat een deel van het productiewerk uitbesteed is aan een Werkleerbedrijf.”

D-BOTTLE

De ondernemers van D-Bottle zochten een oplossing voor de toenemende vervuiling door plastic afval. D-Bottle is een prachtig ontworpen, milieuvriendelijke herbruikbare fles voor koude en warme dranken. Naast vermindering van het plastic dat in omloop is, draagt de verkoop van de D-Bottle bij aan wel negen doelen. Volgens de jury is dit concept grondig doordacht en veelzijdig:

“Het is prijzenswaardig en waardevol dat de ondernemers van D-Bottle inzichtelijk maken aan hoeveel SDG-doelen de productie en verkoop van het product bijdragen. Mooi is ook de fundraising voor doelen die met de natuur en met welzijn te maken hebben. Bovendien zorgt de illustratie op de D-Bottle voor een eerlijk loon voor kunstenaars. Ook kunnen op de fles goede doelen of initiatieven onder de aandacht worden gebracht. Wel zijn wij benieuwd of in de productieketen van de fles misschien nog meer gedaan kan worden aan reshoring – productie dichter bij huis. Ook vragen wij ons af of deze startup de ruimte heeft om tot een scale up te komen. Het is een high-end product met een relatief hoge prijs in een markt met veel alternatieven. Het product is uiterst sympathiek. Wij bevelen de D-Bottle zeker aan als relatiegeschenk. Aan de ‘P’ van ‘People’ draagt het wel bij aan welzijn en gezondheid maar beperkt aan werkgelegenheid.”

MAASLAND SCHOONMAAKDIENSTEN

Sinds 1992 staat Maasland Schoonmaakdiensten garant voor een frisse werkplek. Het familiebedrijf prijst zich gelukkig met een vaste ploeg enthousiaste medewerkers. Onder en buiten kantooruren houden zij voornamelijk kantoorpanden schoon. Ze reinigen de kantines, het sanitair en de gemeenschappelijke ruimtes. De aanmelding van Maasland Schoonmaakdiensten laat volgens de jury zien wat een ondernemer allemaal in goed werkgeverschap kan betekenen:

“Dankzij intensief en intrinsiek personeelsmanagement worden veel medewerkers gevonden en ‘gebonden’. Dat is waardevol voor het individu maar vooral voor de werkgever. Het is de vraag of dit voldoende onderscheidend is om finalist te kunnen zijn. Wij dagen deze organisatie uit om nog iets stoerdere initiatieven te ontwikkelen. Bijvoorbeeld op het gebied van personeelsmanagement of werving of door het uitvoeren van een duurzaamheidsexperiment.”

DE POLDERIJ

De natuur is de inspiratiebron voor vergaderlocatie De Polderij in Maassluis. De vijf vergaderruimtes in deze boerderij zijn ingericht volgens wetenschappelijke inzichten. De belofte is: ‘een inspirerende plek voor een effectievere bijeenkomst’. In 2018 won De Polderij de aanmoedigingsprijs van de MVO-trofee en dat was niet aan dovemans-oren gericht:

“Het deelnameformulier van dit jaar ademt ontwikkeling, doorontwikkeling en gretigheid qua nieuwe ambities. Dat is prijzenswaardig, want de horeca en vergaderfaciliteiten hadden zwaar te lijden onder COVID-19. De Polderij benut de mogelijkheden van de natuur en geeft mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt de ruimte om zich te ontwikkelen. Het is fraai te zien hoe dit vervat wordt in de dienstverlening van een professionele private horecaonderneming. De sterke verankering van de ketengedachte is opvallend. Inkopen bij lokale en duurzame producenten is een prioriteit voor De Polderij. De allesomvattende aanpak van De Polderij is bijzonder. De directe impact is misschien niet groot. Maar door de boodschap te delen en te laten ervaren door alle bezoekers, is de indirecte impact enorm. Wie binnenkort een evenement of meet-up organiseert, raden we beslist aan een kijkje te nemen bij De Polderij!”