MVO Trofee 2020

Voor de verkiezing van de MVO Trofee 2020 zijn 22 kandidaten voorgedragen. Daarvan gaven er 9 aan graag mee te willen doen. Elke deelnemer zet zich op hun eigen wijze in voor hun omgeving. Met lef en verantwoordelijkheidsgevoel durven zij het verschil te maken. Zij zijn hierdoor een voorbeeld voor anderen. De jury keek onder meer hoe de ambities van de kandidaat zich verhouden tot de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de World Health Organization. Binnenkort publiceren wij het juryrapport. Hierin staat een toelichting per deelnemer. Tijdens het, dit jaar, digitale najaarsevent LEF LOONT! kozen kijkers Deelfruit als winnaar van de MVO Trofee 2020.

Als u zich aanmeldt voor onze nieuwsbrief blijft u op de hoogte van ons laatste nieuws.

DEELFRUIT

Winnaar MVO TROFEE 2020

Dit bedrijf is overtuigd van de meerwaarde van delen. De unieke samenwerking met telers en een Werkleerbedrijf vormt de basis. Met de afname van Deelfruit krijgen klanten de garantie op vers fruit. Bovendien draagt Deelfruit bij aan de ontwikkeling van mensen binnen het Werkleerbedrijf. Volgens de jury is dit een organisatie met een passie:

“Bij Deelfruit is er sprake van een circulaire economie. Er zijn veel sterke boodschappen. Deelfruit levert een bijdrage aan de gezondheid van de klant, medewerkers, scholieren en inwoners. De lijnen met de toeleveranciers zijn kort. De keten is strak georganiseerd. Alle onderdelen van de keten hebben een goed verhaal. Ook buiten de eigen organisatie is de impact groot. Deze organisatie levert een directe en indirecte bijdrage aan een betere wereld. Door de samenwerking met toeleveranciers met vergelijkbare doelstellingen vermeerdert de waarde. In de coronatijd schakelde de organisatie daadkrachtig om van leveringen aan bedrijven naar leveringen aan thuiswerkend personeel. Klanten ervaren Deelfruit als een keten van glimlachen – vanaf de teelt tot aan de bezorging. We vragen ons af wat er nodig is om een rendabele organisatie te hebben of te houden. Dit initiatief moet geborgd zijn! De maatschappelijke boodschap kan beter verwoord worden. Wees niet te bescheiden en zorg ervoor dat je meer vruchten plukt van de totale boodschap!”

Bekijk de winnende pitchvideo

KEYTOE

Finalist MVO TROFEE 2020

Keytoe in Maassluis zet klanten aan tot ‘geluk, groei en waardevermeerdering’. Het bedrijf richt zich onder meer op fotografie, grafisch ontwerp, interactie-ontwerp en online marketing. Het zet zich af tegen de gevestigde orde en staat voor ‘Revolutie’. De jury zegt over Keytoe:

“We zien een ontwikkeling vanuit de digitale marketing naar een netwerkorganisatie met een passie voor ‘goeddoen’. De bevlogen medewerkers en eigenaren werken enthousiast aan hun bijzondere doelstelling. Ze willen een positieve invloed uitoefenen op zoveel mogelijk mensen en anderen ertoe bewegen dat ook te doen. Beyond Profit lijkt het wel… Daarmee bereiken ze veel indirecte impact via hun klanten. Bovendien leveren ze zelf direct invloed onder het motto practise what you preach. Medewerkers en stagiaires krijgen binnen Keytoe veel ruimte voor passie en ondernemerschap. Als ze maar oog houden voor de wereld. Waarschijnlijk is deze unieke werkomgeving niet de meest geschikte om een kandidaat met een afstand tot de arbeidsmarkt te laten floreren. Toch heeft Keytoe een goed verhaal. Al voelt het als niet af. Waarschijnlijk is het nooit af…”

Bekijk de inspirerende pitchvideo

TZORG

Finalist MVO TROFEE 2020

Tzorg biedt hulp bij het huishouden en begeleiding bij zelfredzaamheid door heel Nederland. Hierdoor kunnen mensen langer zelfstandig in hun eigen buurt blijven wonen. Zij krijgen persoonlijke aandacht en ondersteuning van een vertrouwd gezicht. T-zorg is opdrachtnemer van ROGplus en dus heel actief in de regio. Volgens de jury heeft Tzorg een sterk verhaal met aandacht voor alle drie de P’s:

“Bij de opdracht van ROGplus aan Tzorg hoort een SROI-verplichting. Maar Tzorg doet een veelvoud van die verplichting. Deze organisatie nam 76 mensen in dienst die oorspronkelijk een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. Van de SROI-verplichting maakt Tzorg een kweekvijver voor nieuw personeel. Daar willen vast andere ondernemers meer over horen. Hier is sprake van een circulair programma: zorg gebruiken om te zorgen. Daarin is Tzorg toonaangevend.”

Bekijk hier de inspirerende pitchvideo

BEESERIOUS / SERIOUS DISTILLERS

Winnaar aanmoedigingsprijs MVO TROFEE 2020

Bee Serious zet zich in voor het welzijn van bijen. Het doel is om bij te dragen aan een gezonde bijenstand. De organisatie teelt gezonde bijenvolkeren en streeft ernaar een breed publiek bewust te maken van het belang van de bijen. Een middel om dat te financieren is het maken van een sterke drank van de honing van eigen bijen. Dat gebeurt onder een aparte bv, Serious Bee Distillers. De opbrengst van de verkochte Gin gaat weer terug naar de bijen. De jury zegt over dit initiatief:

“Leuk om te zien hoe het klassieke concept van natuur en jenever gecombineerd wordt met commerciële kansen. In essentie gaat het over de natuur. De bv genereert inkomsten voor de stichting. Een mooi voorbeeld van Profit for Planet. Het hoofddoel is het redden van de bijen en het middel is de bv met de verkoop van honing en gin. Het is duidelijk een circulaire onderneming. De weinige medewerkers werken samen met veel passie aan een sterke missie. De kernboodschap is voelbaar in iedere vezel van de organisatie. Het verhaal van de bloemetjes en de bijtjes is een hele waardevolle aanvulling op onze industriële (leef)omgeving. De organisatie levert een wezenlijke bijdrage aan de duurzaamheidsbewustwording in de stad. Het onderwerp People is nog wat onderbelicht en heeft weinig impact. De bijdrage aan het welzijn van de stad en de planeet is veel groter.”

FREGGIES

Winnaar aanmoedigingsprijs MVO TROFEE 2020

Het Freggies-assortiment bestaat uit groentesnacks en plantaardig vlees. Met smakelijke, duurzame en gezonde producten promoot Freggies een gemakkelijke, plantaardige levensstijl. Deze organisatie is gehuisvest in het ONS-gebouw in Schiedam. Een verzamelplaats voor (startende) ondernemers met duurzaamheidsdoelstellingen. De jury spreekt van een sterk concept en een charmante en innemende ondernemer:

“Er is een passie voor de boodschap dat voeding bijdraagt aan gezondheid en welzijn. Freggies heeft nog geen medewerkers, maar wel een netwerk. De ondernemer werkt samen met de Beroepentuin. Deze Rijnmondse aanpak brengt mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt door stages dichter bij betaald werk. Op het gebied van Planet is Freggies ijzersterk. Wel liggen er nog veel groeikansen voor inclusief werkgeverschap (People). De Profit is spannend. Dat Freggies in coronatijd omschakelde naar een webshop voor particuliere klanten en een pop- upstore in de binnenstad, getuigt van een knappe ondernemersgeest. We vragen ons af hoe de keten van ingrediënten eruitziet en wat de aandachtspunten zijn voor fair chain. De merchandising is sterk. Als je van Freggies houdt, maak je onderdeel uit van een beweging! De jury vraagt zich af of de grote ambities kunnen worden waargemaakt. De groei is in ieder geval van harte gegund. We zijn heel benieuwd waar Freggies over een (paar) jaar staat. Zodra het netwerk weer evenementen kan organiseren, verstrekken we met plezier een opdracht voor de catering!”

DTL-CONNECT

Het detacheren en uitzenden van personeel, werving en selectie en loopbaanbegeleiding. Dat zijn de specialismen van DTL-Connect in Maasdijk. De organisatie ontzorgt en bedient opdrachtgevers in alle sectoren. De jury vindt dat de boodschap en missie van het bedrijf beter uitgelicht kunnen worden:

“Deze organisatie durft mensen aan te nemen en te detacheren, waar andere partijen het niet mee aandurven. Die dapperheid is niet direct te herleiden uit de aanmelding of de profilering van de organisatie op internet. De bijdrage aan Planet is beperkt. Het is een private organisatie dus de Profit-doelstellingen zijn wel geborgd. Met de juiste Profit kan er meer gedaan worden voor de People.”

FOOD IN CONCEPT

Producten ontwikkelen met een goed verhaal. Dat is het doel van Food in Concept. Deze organisatie heeft eigen labels met handige én lekkere doe-het-zelf producten. De missie is iedereen te laten ontdekken dat het lekker, makkelijk en vooral leuk is om zelf dingen te maken. De producten worden op een eerlijke en duurzame manier geproduceerd. De jury vindt dat in de promotie nog onvoldoende naar voren komt wat er gedaan wordt met MVO:

“Dit is niet echt zichtbaar, terwijl er misschien heel veel gebeurt. Food in Concept is de enige deelnemer die SMART-doelstellingen heeft rondom de SDG’s. Stoer! We weten dat de producten ingepakt worden door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als dat een bewuste keuze is, kun je het merk versterken door dit in de communicatie-uitingen te laten terugkomen. In de aanmelding staat dat er aandacht is voor de fair chain. Het is niet duidelijk hoe dit vorm krijgt en onder welke voorwaarden de organisatie haar toeleveranciers selecteert.”

MEDIPOINT

Bij Medipoint kunnen mensen met een functiebeperking hulpmiddelen lenen, huren of kopen. Door het verbeteren van de mobiliteit, vergroot Medipoint het welzijn van mensen. Naast een uitgebreide webshop heeft de organisatie een netwerk van winkels, verspreid over het land. Het assortiment loopt uiteen van benodigdheden voor de kraamperiode, tot rollators, bedverhogers en allerlei andere attributen die het leven gemakkelijker maken. Volgens de jury is het verhaal compleet:

“Dit is MVO volgens het boekje. Deze ontwikkeling zie je in veel branches. In de aanmelding wordt niet helemaal duidelijk wat er binnen deze organisatie nu extra gebeurt. Het is fraai om te zien dat de welzijnseconomie gebruikt wordt om inwoners en cliënten aan werk en inkomen te helpen. De aanmelding is niet echt onderscheidend. Het kan zijn dat er veel gebeurt, maar dat niet alles in de kandidatuur beschreven is.”

SMIT

In het Westland en Rotterdam-Rijnmond levert Smit Maassluis voor verschillende industriebedrijven handgereedschap, machines en diverse technieken. Ook levert het bedrijf alle mogelijke materialen voor de bouw en de installatiebranche. Volgens de jury is dit een uiterst bescheiden ondernemer:

“Door de buitenwereld wordt Smit herkend als een zeer betrokken ondernemer met bezieling voor de stad. De deelnemer zal dit zelf nooit in het aanmeldformulier zetten. Zo weet een jurylid te vertellen dat Smit bijvoorbeeld gereedschap schonk bij de oprichting van het techniekcollege. Toch staat dit niet op het formulier en wordt het niet genoemd bij de promotie van het bedrijf. Wij adviseren om meer te laten zien wat het bedrijf doet. Wees niet te bescheiden en doe jezelf niet tekort! Tip: sluit aan bij het netwerk en laat je inspireren door andere ondernemers!”