MVO TROFEE 2019

Voor de verkiezing van de MVO-trofee 2019 zijn meer dan 20 kandidaten voorgedragen. Daarvan gaven er 11 aan graag mee te willen doen. Alle deelnemers zetten zich op hun eigen wijze in voor hun omgeving. Zij tonen verantwoordelijkheidsgevoel en lef en durven het verschil te maken. Daarmee dienen zij als voorbeeld voor anderen.

De jury keek onder meer hoe de ambities van de kandidaat zich verhouden tot de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de World Health Organization. In het juryrapport hieronder staat een toelichting per deelnemer.

BLOZO B.V.

Winnaar MVO TROFEE 2019

Metaalwarenfabriek Blozo is sinds 1962 actief op het gebied van plaat- en constructiewerk. Niet de machines maken het verschil, maar de mensen. De kracht ligt in het doelgericht vertalen van het idee van de klant naar een tastbaar product. Volgens de jury is Blozo heel goed bezig:

“Blozo is sterk op People en Profit en heeft een bewuste impact op de werkgelegenheid. Deze organisatie investeert in machines, maar houdt er rekening mee dat medewerkers met minder mogelijkheden hier ook kunnen blijven werken. In de branche staat Blozo hierom bekend. Het is mooi dat Blozo zich als werkgever inzet voor een beperking van de schuldenlast bij medewerkers. Dat toont aandacht voor hun welzijn en dat van hun gezinnen. De organisatie heeft een praktijkopleider in dienst en voegt op alle gevraagde duurzame ontwikkelingsdoelen waarde toe. Je vraagt je bijna af of dit bewust en strategisch is of dat de ondernemer vanuit hart en hoofd het juiste doet. Er zijn alleen nog geen innovaties op het gebied van Planet. We dagen Blozo graag uit om hierop samen met partijen uit het netwerk meer kansen te verkennen.”

Bekijk de winnende pitchvideo

DELTA HOTEL

Finalist MVO TROFEE 2019

Dit is het grootste horecabedrijf van de regio, met 81 hotelkamers, 9 zalen en 100 man personeel. In 2010 werd het Delta Hotel in Vlaardingen als een van de eerste hotels in de regio Green Key gecertificeerd. Dit is het grootste duurzaamheidskeurmerk voor de toeristische en recreatieve branche in Nederland. Op 120 onderwerpen van de bedrijfsvoering wordt ingezet op duurzaamheid, milieu en MVO. De jury zegt over dit hotel:

“Wij zijn verrast. Het Delta Hotel is sterk in de regio en zet zich in voor de maatschappij. Het ziekteverzuim is lovenswaardig laag. Het MVO-beleid is integraal en veelomvattend. Bezoekers zijn zich er meestal niet van bewust hoe maatschappelijk verantwoord dit hotel bezig is. Het is mooi dat hier zoveel goede dingen gebeuren, zonder dat hierdoor een belemmering ervaren wordt. De keerzijde is dat de duurzame koers voor bezoekers weinig herkenbaar is, terwijl deze juist zo inspirerend kan zijn. Ons advies is om de koers breder uit te dragen. We dagen Delta Hotel uit om MVO-koploper in de branche in de regio te gaan worden.”

Bekijk de inspirerende pitchvideo

FACILICOM GROUP

Finalist MVO TROFEE 2019

Facilicom Group bestaat ruim 50 jaar en is gespecialiseerd in het verzorgen van facilitaire diensten: schoonmaak, beveiliging, catering/horeca en zorg. Het familiebedrijf heeft de hoofdvestiging in Schiedam. De organisatie is naast Nederland ook actief in België, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. De jury zegt over Facilicom:

“Deze organisatie is een inspiratiebron voor andere ondernemers. Ze zet bewust in op zowel People, Planet als Profit. Bij alle diensten is er instroom vanuit de onderkant van de samenleving. Zonder risico voor de Profit is er ruimte om veel te doen voor de People. Het is heel zichtbaar dat investeren in mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, loyale medewerkers oplevert. En dat draagt altijd bij aan de Profit.”

Bekijk hier de inspirerende pitchvideo

LOODGIETERSBEDRIJF STIJNEN B.V.

Winnaar aanmoedigingsprijs MVO TROFEE 2019

Loodgietersbedrijf Stijnen uit Vlaardingen richt zich zowel op de zakelijke als de particuliere markt. Voor particulieren verzorgt het al het reguliere onderhoud. Daarbij onderscheidt het zich door de keuze voor energiezuinige installaties. Voor de zakelijke markt voert de organisatie grote en kleine projecten van A tot Z uit. De jury spreekt over een familiebedrijf zoals iedereen dat graag ziet:

“Dit is een zorgzaam MKB-bedrijf. De aandacht voor People duidt op passie en persoonlijke betrokkenheid. Voor Planet lijkt er minder aandacht. Wij adviseren om erover na te denken wat het bedrijf kan betekenen voor de omgeving. Wanneer dat al gebeurt, raden wij aan om bijvoorbeeld uit te dragen welke bestuursfuncties in de stad vervuld worden. Wees niet te bescheiden! Wat misschien voelt als borstklopperij, kan een inspiratiebron zijn voor leveranciers en branchegenoten.”

BIJDEBUYTENBIJ

Deze stadsimker uit Vlaardingen verkoopt lokale natuurproducten aan lokale retail en horeca. Voor het bouwen van bijenkasten en -korven gebruikt hij restmateriaal van afgekeurd bouwmateriaal. Hij geeft natuureducatie aan kinderen en jongvolwassenen. Burgers en bedrijven ondersteunt hij bij vergroening van tuin en balkon. Jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt motiveert hij door hen op te leiden tot imker. De jury spreekt over een charmant en sympathiek initiatief:

“Het is een prille maar gepassioneerde club. De manier waarop mensen met een beperking gemotiveerd worden tot scholing is lovenswaardig. Dat verdient net als het ‘local for local concept’ een pluim. In welke mate Bijdebuytenbij zich onderscheidt van andere imkers is alleen niet duidelijk. Ook is het moeilijk te bepalen of dit initiatief rendabel kan zijn (Profit). Er zijn te weinig medewerkers om deel te kunnen nemen aan de finale. Wel koppelen we de ondernemer graag aan vergelijkbare initiatieven in Midden Delfland.”

DEELFRUIT - VERS INCLUSIEF

Dit bedrijf is overtuigd van de meerwaarde van delen. De unieke samenwerking met telers en een Werkleerbedrijf vormt de basis. Met de afname van DeelFruit krijgen klanten de garantie op vers fruit. Bovendien dragen ze bij aan de ontwikkeling van mensen binnen het Werkleerbedrijf. Volgens de jury wordt er goed in de breedte gedacht:

“Schitterend dat vitaliteit en gezondheid van het individu, gekoppeld zijn aan inclusiviteit. Zo vermenigvuldig je het effect op welzijn. De impact per medewerker op verschillende SDG-doelen kan heel groot zijn. Wel zijn we nieuwsgierig naar het businessmodel. Hoe maak je hier blijvend winst mee? We raden aan om nog meer te doen op scholen in kwetsbare wijken. Kijk bijvoorbeeld naar mogelijkheden voor bijzondere financieringen om dit te kunnen realiseren!”

DE POLDERIJ

De natuur is de inspiratiebron voor vergaderlocatie de Polderij in Maassluis. De zes vergaderruimtes in deze boerderij zijn ingericht volgens wetenschappelijke inzichten. De belofte is: ‘een inspirerende plek voor een effectievere bijeenkomst’. Verschillende juryleden zijn al eens voor bijeenkomsten bij de Polderij geweest. Zij bevelen de accommodatie van harte aan. Over de Polderij zegt de jury:

“Dit is een charmante organisatie, die bewust aanwezig is in iedere schakel van hun keten. Het lijkt erop dat de aanmoedigingsprijs van vorig jaar de gewenste impact heeft gehad. De Polderij is kleinschalig, maar met veel en veelzijdige ambities. Omdat de organisatie nog niet sinds 2016 personeel in dienst heeft, komt ze niet in aanmerking voor de finale van de MVO-trofee 2019.”

DTL-CONNECT

Het detacheren en uitzenden van personeel, werving en selectie en loopbaanbegeleiding. Dat zijn de specialismen van DTL-Connect in Maasdijk. De organisatie ontzorgt en bedient opdrachtgevers in alle sectoren. De jury vindt het mooi dat het bedrijf zich inzet voor medewerkers die een steuntje in de rug nodig hebben:

“Het is een bewuste keuze om met doelgroepen te werken die niet eenvoudig zelf werk vinden. Is deze keuze een passie of een noodzaak, omdat er alleen met deze doelgroep een grotere kans op Profit is? DTL-Connect biedt een smalle dienstverlening. Het onderscheid met vergelijkbare bedrijven komt niet heel sterk naar voren. Het is ons nog niet duidelijk wat DTL-Connect doet voor de Planet. Ons advies: investeer hierin en draag dat uit. We bevelen aan om een duurzaamheidsbeleid te ontwikkelen.”

GALILEO ACADEMY

Dit ICT-bedrijf uit Capelle aan den IJssel leidt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op en begeleidt hen tot het niveau van een MBO-3 startkwalificatie in de ICT. Het ontwikkelen van talent van mensen is daarbij leidend. De jury vindt het prijzenswaardig om te zien dat de groei in digitalisering is aangegrepen als kans voor deze doelgroep:

“De ontwikkeling van ICT wordt in Nederland vaak als bedreiging ervaren voor de werkgelegenheid van arbeidskrachten met een beperking. Galileo Academy buigt de groei in ICT juist om in het belang van deze doelgroep. Voor andere ondernemers kan het inspirerend zijn om met partijen als deze samen te werken. Naast de P van People zien we echter geen inzet op het gebied van Planet. Wij adviseren om ook te investeren in duurzaamheidsbeleid en dat uit te dragen. Galileo Academy komt niet in aanmerking voor de MVO-trofee, omdat het bedrijf niet gevestigd is in de MVS-gemeenten. Kom vooral deze kant op voor meer kansen!”

LENTIZ GEUZENCOLLEGE

“Dankzij de tomeloze inzet van scholen als deze, wordt de regio veel sterker. Lentiz Geuzencollege is een inspiratiebron en voorbeeld voor andere scholen. De betrokkenheid van Lentiz bij de leerlingen (klanten) is bijzonder. Deze aanpak zorgt voor betrokken burgers en levert de sociaal ondernemers van de toekomst. Schitterend. De inschrijving maakt echter niet duidelijk of dat voor medewerkers precies hetzelfde is. MVO kan in de bedrijfsvoering van het Lentiz Geuzencollege zowel door passie als door noodzaak ingegeven zijn. Doet het Geuzencollege iets anders dan andere scholen? Doet het wat er verwacht wordt, maar dan op een bijzondere manier? Of kiest het voor een bijzondere manier om meer leerlingen aan de school te binden? In alle gevallen plukken de leerlingen en dus de maatschappij er de vruchten van. Deze inzending zet ons aan het denken of er wellicht in de toekomst een extra categorie voor maatschappelijke organisaties moet komen.”

SOCOCO (THE SOCIAL COFFEE COLLECTIVE)

De koffiewereld mooier kleuren. Daar gaat Sococo voor. Dit bedrijf gelooft in een model waar social impact, duurzaamheid en winst binnen de gehele keten gelijkwaardig zijn verdeeld. Sococo gaat voor deze integrale fairchain gedachte. Gelijkwaardigheid tussen alle partners in de keten. De jury zegt hierover:

“Dit bedrijf heeft mooie en prijzenswaardige ambities. People, Planet en Profit zijn mooi gekoppeld en er is circulaire bewustheid. Sococo is sterk in de ketengedachte en zet flink in op People, maar nu vooral op de mensen ver weg. Wij raden aan om ook te laten zien wat er wordt gedaan voor het welzijn van mensen iets dichterbij huis. Deze ondernemer komt niet in aanmerking voor de finale, omdat de organisatie gevestigd is in Rotterdam en niet in de MVS-gemeenten. Wanneer Sococo overweegt te gaan uitbreiden of verplaatsen, ondersteunen we graag bij de oriëntatie op vestiging in deze regio!”