Alphons de Koning, Relatiemanager Leisure bij ABN AMRO

Alphons de Koning, Relatiemanager Leisure bij ABN AMRO:

“Willen is kunnen”

“Voor ons is het een logische stap om deel te nemen aan het Sociaal Economisch Netwerk in Maassluis, Vlaardingen en Schiedam”, vertelt Alphons de Koning van ABN AMRO. “Wij hebben sociaal ondernemen hoog in het vaandel staan. Daarom is er sinds 2013 het ABN AMRO Social Impact Fonds. Vanuit dit fonds geven we financiële ondersteuning aan sociale en duurzame ondernemers die het verschil maken. Ook hebben we een participatieadviseur in dienst. Die nemen we regelmatig mee naar onze klanten om voorlichting te geven over arbeidsparticipatie. Zij weet welke subsidievormen en mogelijkheden er zijn om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te plaatsen.” Als jurylid bij de verkiezing voor de MVO-trofee 2018 let De koning er vooral op of er sprake is van een win-winsituatie. “Alle partijen moeten er winst mee behalen, alleen dan kun je langdurig sociaal ondernemen. Dat geldt zowel voor arbeidsrelaties als voor milieumaatregelen. Uiteindelijk gaat het om duurzaamheid.” Hoewel De Koning landelijk werkt, voelt hij een grote binding met de regio Maassluis, Vlaardingen en Schiedam. Hij werd geboren in Vlaardingen en woont nu zelf in Schiedam. Bij ABN AMRO is hij geografisch verantwoordelijk voor het zakelijke netwerk binnen deze regio. “Ik voetbalde vroeger in Vlaardingen bij RK WIK (Willen is Kunnen), vertelt hij. “Dat is ook mijn motto. Waar een wil is, is een weg. Dat geldt voor alle partijen die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.”